صفحه اصلی   مقالات مشاوره ای   چگونه زمان را بهتر مدیریت کنیم؟

چگونه زمان را بهتر مدیریت کنیم؟


برای مدیریت زمان لازم است ابتدا یک برنامه‌ی اصلی داشته باشید. برای هر هفته، یک برنامه‌ی منسجم تنظیم کنید و برای بهبود کیفیت برنامه، هر کاری را با رنگ مشخصی متمایز کنید. مثلاً برنامه‌های درسی را با رنگ سبز، ورزش را با رنگ آبی، کارهای شخصی را با رنگ نارنجی معین کنید. بعد سعی کنید هر روز اولویت انجام کارها را شماره‌گذاری کنید. سپس برای انجام هر کاری یک بازه‌ی زمانی معین کنید و آن را در برنامه‌ی شخصی خودتان یادداشت کنید. مثلاً برای تماشای تلویزیون ممکن است حداکثر یک ساعت در روز زمان در نظر بگیرید. شاید برای انجام تکالیف یک درس یا حل سؤالات درس دیگری، حداکثر تا روز سه‌شنبه به خودتان زمان بدهید. پس برنامه را از لحاظ زمانی برای خودتان شفاف کنید.

برای مدیریت بهتر زمان حتماً عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید. در زمان‌های مهمی که به مطالعه اختصاص دارد، از تلویزیون، فضای مجازی و... فاصله بگیرید. اینکه در هر زمانی فقط بر کاری که برای همان زمان برنامه‌ریزی کرده‌اید، متمرکز باشید، باعث می‌شود از زمان به بهترین نحو استفاده کنید و وقت‌های تلف‌شده‌ی خود را به حداقل برسانید. ضمناً بهتر است یک هدف‌گذاری حجمی هم برای هر زنگ مطالعاتی خود داشته باشید. وقتی برنامه‌ی هر روز خود را شخصی‌سازی می‌کنید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید در هر بازه‌ی مطالعاتی، هر درس را تا چه صفحه‌ای بخوانید و چه تعداد سؤال کار کنید. این کار مسیر شما را روشن‌تر می‌کند و باعث می‌شود دید بهتری از برنامه‌ی روزانه‌تان پیدا کنید.

از دیگر کارهایی که برای مدیریت بهتر زمان می‌توان انجام داد این است که انجام هیچ کاری را به لحظه‌ی نهایی موکول نکنید. اگر برای آزمونی مطالعه می‌کنید، اگر قرار است سؤالات یک درس را حل کنید، اگر تکلیفی برای انجام‌دادن دارید، بهتر است قبل از اینکه وقت‌تان تمام شود، وظیفه‌ی مشخص‌شده را به انجام برسانید. وقتی کاری را قبل از به‌پایان‌رسیدن زمانش انجام می‌دهید، باعث می‌شود بازده کارتان افزایش یابد و با تمرکز و مدیریت زمان بهتری آن را به هدف برسانید.

درنهایت در هر زمان فقط روی یک کار تمرکز کنید. شاید فکر کنید اگر هم‌زمان چندین وظیفه را با هم پیش ببرید، در زمان صرفه‌جویی کرده‌اید؛ اما در پایان، وقتی در هر زمان تمام تمرکزتان را صرف انجام یک کار ویژه می‌کنید، بازده انجام کار تا حد زیادی افزایش می‌یابد و دیگر در زمان‌های دیگر نیاز نیست دوباره زمانی را صرف انجام دوباره‌ی همان کار کنید. هر بازه‌ی مطالعاتی را مانند پروژه‌ای شفاف ببینید که باید مثلاً در عرض دو ساعت آن را به انتها برسانید. سعی کنید همان بازه را با بهترین کیفیت اجرا کنید. این کار به شما در مدیریت بهتر زمان کمک زیادی می‌کند.

منبع:www.gradepowerlearning.com




لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 784
دوشنبه 01 دی 1399 ساعت : 18:35 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

407
مطلب
+ 4
افراد آنلاین
+2,531
بازدید امروز
1,455
بازدید دیروز
19,866
بازدید ماه
3,347,919
بازدید کل
یکشنبه 17 تیر 1403
تقویم روز